Etusivu » Uncategorized » Työkaluihin tutustumista kolmosnelosten kanssa – apuna iPad

Työkaluihin tutustumista kolmosnelosten kanssa – apuna iPad

Tervehdys kaikille pitkästä aikaa. Vihdoinkin on aikaa päivittää blogia. Tämä johtuu siitä, että nyt on päästy takaisin sorvin ääreen eli opettamaan. Nyt on uusi luokka käsissä, kolmosneloset, ja uudet haasteet tvt:n käyttämisessä.

 

Aloitimme tvt-hommat oppilaiden kanssa jo ensimmäisellä viikolla ottamalla käyttöön GAFE-tunnukset ja Clas Roomin. Ensimmäinen läksykin tuli Classroomiin, kerro kiva kesämuisto tehtävänannon kommenttiosaan. Ja heti tuli myös arki vastaan, se netti ei olekaan itsestään selvyys kaikilla. Mutta sen kanssa on elettävä, piste.

Nyt varsinaiseen aiheeseen eli siihen kuinka oppilaiden kanssa opettelimme puukässän työkalujen nimiä iPadin avulla ja kuinka pääsimme samalla harjoittelemaan kuvien editoimista. Ensimmäisen viikon kässä oli pakostakin turvallisuusasioihin ja teknisen luokkaan tutustumista. Työkalujen nimet ja niiden säilytyspaikat on tietenkin hyvä tietää ja siihen iPad oli oiva apuväline. Kirjoitin taululle listan perustyökaluista joita tulemme käyttämään tunneilla. Oppilaat jaettiin ryhmiin ja jokainen ryhmä kuvasi taululle kirjoitetut työkalut. Pienellä avustuksella kaikki työkalut löytyivät ja siirryttiin kuvien editoimiseen. Siihen käytimme Pixlr appsia joka on muuten ilmainen (tarjoaa ostoksia, mutta hyvin pärjää ilmankin), hyvä ja helppo koulukäyttöön. Appsin käyttö onnistui hyvin pienellä avustuksella, oikeastaan kuvien tallentamisessa piti vasta auttaa kun kyseinen appsi on lontoonkielinen. Editorilla oppilaat rajasivat kuvaa ja kirjoittivat kuvaan työkalun nimen.

Kuvat tulostetaan teknisen luokan työkalukaappien oviin, tämä helpottaa työkalujen löytämistä jatkossa. Näin oppilaat pääsevät näkemään kättensä jäljen ja, että heidän tekemällään työllä on oikea käyttötarkoitus, se on tärkeä asia motivaation kannalta. Aikaa kuvien ottamiseen ja editoimiseen meni noin kaksi oppituntia. Alla muutama oppilaiden tekemä työkalukuva.

 

 

Työkalujen opettelu ei toki päättynyt tähän vaan käytimme samoja kuvia oman pelin tekemiseen. Kyseinen peli on tarkoitus lähettää ystävyysluokalle pelattavaksi. Pelin tekemiseen käytimme Stick Around appsia. (Klikkaamalla linkkiä pääset lukemaan kirjoittamaani juttua kyseisestä appsista.) Tämä oli ensimmäinen kerta kun käytimme Stick Aroundia ja hyvin toimi. Taas pärjättiin melko pienellä avustuksella ja oppilaat omaksuivat appsin käytön hyvin. Laitoimme työkalujen kuvat valmiiseen pohjaan (Grid) ja loimme tarrat joissa luki jokaisen työkalun nimi. Valmiissa pohjissa oli valmiiksi answer keyt (eli oikean tarran oikeaan kuvaan liittävä ”avain”) ja ei muuta kuin tarrat oikeille kohdilleen ja peli oli valmis pelattavaksi. Ja hyvin toimi. Jokainen ryhmä pelasi ensin oman ryhmänsä sisällä ja antoi sitten pelin toisen ryhmän pelattavaksi. Aikaa pelin tekemiseen meni yksi oppitunti ehkä vähän toistakin. Alla kuva toisen ryhmän tekemästä pelistä.

 
 
Mitä siis tuli tehtyä? Oppilaat opiskelivat tehokkaasti työkalujen nimiä ja muistavat ne ainakin jonkin aikaa hyvin. Samalla tuli harjoiteltua yksinkertaista kuvankäsittelyä, jokainen oppilas nimittäin muokkasi ainakin yhden kuvan. Lisäksi opettelimme Airdropin käyttöä, jokainen oppilas lähetti oman kuvansa opettajalle, hyvä taito osata! Työkalujen opetteleminen oli hyvä harjoitus Stick Around – appsin opettelemiseen, koska kuvat olivat jo valmiiksi olemassa ja kokonaisuus oli selkeä. Tärkeintä kuitenkin oli prosessi jonka oppilaat kävivät läpi tehdessään materiaalia itselleen….ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan….toivottavasti🙂

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s