Etusivu » Uncategorized » Google Classroom – helppo työkalu koulun arkeen

Google Classroom – helppo työkalu koulun arkeen

Siinä ei ole mitään ihmeellistä, sitä on helppo käyttää, se on osa meidän luokan arkea. Tässä blogikirjoituksessa esittelen meidän luokan Google Classroomin käyttöä. Yllä olevassa kuvassa näette minun, opettajan etusivun. Jätin tarkoituksella kuvasta pois yläkoulun teknisen työn ryhmäni, koska haluan keskittyä siihen kuinka käytämme Classroomia oman 5.-6. luokkani kanssa. Olen luonut jokaiselle aineelle oman ”luokkansa” johon oppilaat liittyvät. Lisäksi loin Läksy – ”luokan” josta lisää alapuolella.

 

Tämä on eniten käytetty ominaisuus meidän luokassamme, läksyjen laittaminen Classroomiin. Toistaiseksi noiden kuvien laittaminen on jäänyt opettajan kontolle johtuen käytettävässä olevasta laitteistosta. Kuvia ei välttämättä lisätä Classroomiin päivittäin, eli se ei ole aina ajan tasalla. Oppilaiden täytyy siis edelleen merkata läksynsä perinteiseen tapaan.

 

ta

Yllä olevasta kuvasta näkyy kaksi tapaa käyttää Classroomia. Classroom on meillä korvannut aiemmin käytetyn Edmodon. Teemme nykyään käytännössä kaikki läksynkuulustelut Google lomakkeella ja Classroomin kautta on helppo jakaa linkki siihen, biologian läksynkuulustelut biologian ryhmässä, uskonnon läksynkuulustelut uskonnon ryhmässä….you get the picture. Tämä nopeuttaa työskentelyä kun oppilaat oppivat automaattisesti menemään kyseisen aineen luokkaan hakemaan esim. läksykuulustelun linkkiä. Ja arvatkaas mitä? Osa oppilaistani haluaa nykyään tehdä läksynkuulustelut omalla kännyllään, ihan vain koska se on mahdollista. Classroom ja Google lomake kun pelittävät todella hyvin älykännyissä (hox! myös niissä nuorten peruskännyissä, ei vain huippuversioissa) .

Tuo ylempi kuva on napattu taululta maantiedon tunnilla. Se on tarkoitettu oppilaille jotka olivat poissa kyseisenä päivänä. Näppärä tapa jakaa vihkomuistiinpanot oppilaille, varsinkin kun tarkoitus on pitää pieni läksynkuulustelu aiheesta. Olen joskus teettänyt vihkomuistiinpanot myös kotona kun aika syystä tai toisesta ei riittänyt itse tunnilla. Muistiinpanot ovat siis läksynä oppilaille, yksi tapa saada oppilaat lukemaan ainakin vihkomuistiinpanonsa jos ei muuta😀

 

Tämä on minun lempparini Classroomin käytöstä. Tehtävien jakaminen Classroomissa on helppoa. Tee ensin Google dokumentti Drivessä ja sitten jaat sen Classroomin kautta. Kuten huomaat kuvasta, opettajan on helppoa seurata ketkä ovat tehneet läksyt ja ketkä eivät. Lisäksi pääset antamaan oppilaalle suoraa palautetta tehtävästä kommentti-ominaisuuden avulla. Opettaja voi myös ”palauttaa” tehtävän jos ei ole tyytyväinen oppilaan vastaukseen. Teen tehtävän luomisesta myöhemmin videon, olkaahan kuulolla. Aion myös esitellä tuon yllä olevan tehtävän tarkemmin, mielestäni kyseessä on hyvin onnistunut kokonaisuus. Alla muutama kuva oppilaan näkymästä (Yrjänä on meidän luokan virtuaalioppilas😉

 

 

Google Classroom tuli meidän luokalle kuin tilauksesta. Se helpottaa monia asioita ja on helppo käyttää, ja hox: laitteella kuin laitteella. Tämä on tärkeä osa Classroomin toimivuutta, että oppilaat voivat käyttää sitä vaikka omilla puhelimillaan. Olemme koulussa käyttäneet Classroomia (ja muita Gafen palveluita) iPadeilla, Chromebookeilla, pc:llä ja oppilaiden omilla kännyillä ja kaikilla laitteilla homma pelittää enemmän tai vähemmän sujuvasti. Suosittelen Classroomia kaikille.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s