Etusivu » Uncategorized » iPad karttamerkkien opiskelussa – oppilaat tekevät itse materiaalia

iPad karttamerkkien opiskelussa – oppilaat tekevät itse materiaalia

 

 

Tervehdys pitkästä aikaa! Vihdoinkin oli virtaa päivittää blogia. Virtaa tuli siitä kun toteutin hyvän ideani liikunnassa. Torstai-iltana tuskailin kovasti suunnitellessani seuraavan päivän suunnistusta. Siinä selaillessani suunnistusta koskevia vinkkejä netissä, törmäsin tällaiseen linkkiin (pdf). Tuossahan on siis yhdistetty karttamerkit ja valokuva. Siitäpä siis tuli idea tehdä oppilaiden kanssa samanlainen kuvasto.

 

Idea toimi itse asiassa paremmin kuin odotinkaan. Tulostin netistä oppilaille (5.-6.lk) listan karttamerkeistä ja annoin tehtäväksi kuvata merkkeihin sopivia kuvia. Aloitimme ensin koulun lähiympäristöstä helpoilla kohteilla: pyörätie, aita, kenttä, rakennus,jne. Oppilaat innostuivat tehtävästä ihan tosissaan. Puolen tunnin kuvaussession jälkeen minun piti, nimenomaan piti katsoa kaikkien ryhmien kuvat, niin innoissaan oppilaat tehtävästään olivat. Kun kuvat oli katsottu, lähdimme pienen tauon jälkeen lähimetsään kuvaamaan metsästä löydettäviä kohteita. Reissu onnistui hyvin ja saimme onnistuneita kuvia. Ja löytyipä metsästä niin hieno kohde, että piti ihan kunnon luokkapotretti ottaa. Ja parikuvia, ja yksityiskuvia, ja selfieitä ja…..alla luokkapotretti ja karttamerkkikuvaa varten otettu kuva samasta paikasta🙂

 

 

Maanantaina on tarkoitus jatkaa ”projekti” loppuun. Tarkoituksena on tehdä kuvankäsittelyohjelman avulla kuva jossa on karttamerkki liitettynä. Alla itse tekemäni mallikappale, jonka väsäsin käyttäen PixlrExpress ja Explain Everything appseja. PixlExpressillä sain kuvat helposti vierekkäin käyttäen kahden kuvan kollaasipohjaa. (Kuulostipa hienolta🙂 EE:llä tein symbolit kun en löytänyt niitä netistä tarpeeksi suurina ja löytämistäni kuvista tuli tosi rakeisia. Täytyy testata onnistuuko kaikki symbolit tehdä EE:llä vai pitääkö yrittää löytää jostain netistä valmiit suuret symbolit. Jos joku tietää moisen linkin niin ilolla otamme sen vastaan.

Kaiken kaikkiaan tämä oli onnistunut kokonaisuus. Tärkeintä oli mielestäni prosessi jonka oppilas käy läpi yhdistäessään kuvia ja suunnistusmerkkejä. Kun homma jatkuu vielä maanantaina, olemme kerranneet suunnistusmerkkejä jo kaksi kertaa. Tämä kaikki on tehty iloisilla mielin ja takuulla voittaa perinteisen ulkoa opiskelun. Uskon myös, että itse tehtyä on varmasti mukavampi opiskella kuin valmiita monistepläjäyksiä. Lisäksi tuli liikuttua oppilaiden kanssa kaksi tuntia reippaasti kauniissa aurinkoisessa kelissä. Tykkään kyllä.

PS. Aattelin tehhä oppilaiden kanssa meän luokan oman pikku blogisivun suunnistuksesta…saas nähhä mimmonen tulee🙂

 

2 thoughts on “iPad karttamerkkien opiskelussa – oppilaat tekevät itse materiaalia

  1. Kiva idea. Itse olen käyttänyt karttamerkkien piirtämiseen iPadilla Adobe ideas ohjelmaa. Oppilaatkin varmaan osaisivat sen tehdä. Joku ohjelma myös joskus osui silmiin missä voi tehdä yksinkertaisia tehtäviä niin että pitää yhdistää oikein. Nämä karttamerkki – kuvaparit sopisivat siihen hyvin (en kyllä muista mikä se oli) Tai miten olisi ne sellaiset flashkortti tyyppiset joita esim olen kuullut kielten opettajien käyttävän sanojen opetteluun. Ole kartalla materiaalista löytyy tällaiset kuvaparit ja niitä olen käyttänyt ”toiminnallisella suunnistuksen teoria tunnilla”. kuvat lapuilla ja viestinä käydään hakemassa ja pitää osata yhdistää oikeat kuvat (karttamerkki ja kuva maastosta) toisiinsa. Samanlaisia viestejä olen sitten käyttänyt kukkulaprofiileista, kartan suuntaamisesta ja kartan väreistä. No, tässä muutama ajatus jatkoideointiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s