Etusivu » Uncategorized » Ajatuksia mobihankkeeseen liittyen.

Ajatuksia mobihankkeeseen liittyen.

Tuossa kun raahasin lebasalkkua autoon parin viikon jälkeen, rupesin miettimään mitä sillä on tehty. Ei juuri mitään! Siitäpä alkoi ajatuksenjuoksu kohti ideaa koskien Mobihanketta. Koko ajan mulla on ollut epäselvää mitä noilla iPadeilla oikein on tarkoitus tehdä. Pitäis luoda kirjasto….täh!? Sitten pikku päässä alkoi raksuttaa seuraavanlainen idea. Ajatuksen punainen lanka on vielä sen verran ohut, että sen muuttaminen sanoiksi vaatii flow – tyyppistä kirjoitusta joten yrittäkää pysyä mukana. Kun jatkossa puhun iPadista, tilalle voi ajatella minkä tahansa tabletin tai kännykän millä ideoita voidaan toteuttaa.

Mitäpä jos pikku hiljaa alkaisimme luoda tuntisuunnitelmia jotka pitävät sisällään iPadin käytön. Tai luomme kokonaisuuksia jonka toteuttamiseen käytetään iPadia.deoide Kerätään näitä malleja ja ideoita sitä mukaa kuin niitä kertyy, mielellään johonkin nettisivulle mistä ne on helppo hakea.

Esimerkiksi: Vinski ideoi luokkansa kanssa biologiaan lajintunnistustehtävän. Tarkoitus on ottaa kuvat eri puiden lehdistä,kasveista, tms, oppilaiden kanssa. Näiden kuvien avulla luomme kasvintunnistuskierroksen jossa oppilaat etsivät koulun käytäville piilotettuja qr-koodeja ja lukevat ne iPadin kanssa. Jokaiseen qr-koodiin on liitetty jokin tunnistettava kasvi joka pitää, yllätys, tunnistaa. Näin saataisiin helposti aikaan toiminnallinen tunti luokan ulkopuolella. Nämä qr-koodit kuvineen tallennettaisiin joko iPadeille, mahdollisesti ulkoiselle kovalevylle tai johonkin pilvipalveluun josta sen muutkin koulut voisivat helposti ottaa käyttöönsä. Qr-koodien lukija ohjelmia löytyy lähes kaikille tableteille ja kännyköille eli laitteita voi olla käytössä yllättävänkin paljon luokassa.

Näitä suunnitelmia/kokonaisuuksia tehtäisiin kaikille luokka-asteille, kuka mihinkin aiheeseen ja aineeseen. Ideat voisivat olla myös todella pieniä. Jos joku hoksaa vaikka, että iPadin avulla on hyvä tehdä esitelmä kuviksessa Explain Everything appsin avulla, tämä idea tuotaisiin sinne kirjastoon. Idea aukaistaisiin muille tyyliin, miten, miksi, millälailla EE oli hyvä tämän asian tuottamiseen ja olisiko sama mahdollista vaikka läppärillä. Ja ehdottomasti pitäis alkaa kokeilemaan tuota BYOD, bring your own device, menetelmää eli alettais käyttämään oppilaiden kännyköitä/mobiililaitteita ideoiden toteutukseen.

Qr-koodeja

Tämmöistä ajatuksen virtaa tällä kertaa, toivottavasti tämä poikis jotain oikeesti hyödyllistä jatkoa ajatellen.

20130830-195020.jpg

20130830-194716.jpg

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s